Som selvstændig er der mange ting man skal have styr på og en af dem er den udvidede årsopgørelse der en gang om året skal sørge for at sende alle oplysninger ind til skat. Det gælder både firmaet, privaten og hvis du har investeringer og meget andet der alt sammen skal gå op i en højere enhed.
Selvom det først er 6 måneder inde i det næste år, er det for mange selvstændige et presset tidspunkt hvor man skal være sikker på at alle tallene er korrekte, at man har afskrevet alle ting der skulle afskrives og at er ikke kommer ændringer. Nogle er så heldige at have en svigermor eller kæreste der tager sig af tallene, men for langt de fleste er det de lange aftener der bruges på at holde styr på dette.
Der er flere måder at få hjælp til årsopgørelsen og jeg vil nævne et par af dem her i artiklen og håber derved at det bliver lettere for dig næste gang du skal indsende din udvidede årsopgørelse.
Få de korrekte tal ud af regnskabet
Mange selvstændige bogfører også selv deres regnskab, men for langt de fleste vil det stadig være lettere blot at få leveret tallene til årsopgørelsen samlet så de blot skal indtastes. Det har firmaet Dinero en løsning på hvor de for 995,- sender dig alle tallene du skal bruge til din udvidede årsopgørelse, så de blot skal indtastes hos skat. Det kræver dog at du har styr på alle tal i dit regnskab og de derfor ikke skal gennemgås inden.
Brug en revisor og spar penge
Flere undersøgelser viser at det at tilknytte en revisor til din personlige årsopgørelse godt kan betale sig. Han kan indtaste tallene fra firmaet, finde de sidste fradrag du havde glemt og i gennemsnit finder han så mange besparelser at hans service er gratis. Forvent at det koster 1500-3000,- at få en revisor til at se dine tal igennem, men det betyder også at du kan sove med ro i sjælen.
Du kan få hjælp til at finde en revisor i København her
Lav en tjekliste du genbruger år efter år
Vil du gerne selv kan det være en god løsning at lave en tjekliste du kan bruge år efter år. Når det er noget du kun gør en gang årligt er det svært at huske alle de små tricks du fandt sidste år og de går derfor i glemmebogen. Vil du gerne selv er det derfor smart år efter år at skrive ned hvad du gør, hvor der lige var nogle fradrag og så undersøge hvad der har ændret sig siden sidste år, måske der er kommet et nyt fradrag eller et af de tidligere er forsvundet.
Tak for et godt indlæg! Fede triks til at gøre det hele lidt mere overskueligt.
Dejligt at du finder indlægget nyttigt 🙂 Fortsat god læse og arbejdslyst.